En passe mengde Martin Bergesen
Bok-oversikt.jpg

Spill

Alle Kan Spille

En innføring i dataspill for alle som ikke falt i gryta da de var små. Hva gjør spill til uimotståelige urverk? Hvorfor ligner spillfortellinger mer på teater enn film? Og når er du for gammel til å spille?

Norske Spillere

En reportasjeserie for PressFire som dykker dypt ned i livene til norske spillere og spillmiljøer.

Kontekst-spalter

Essays, reportasjer og intervjuer om spill i Kontekst fra 2021-2024.

Spillhjerte

Webserie for Dagbladet og PressFire. Kjente nordmenn (og en finne) snakker om sitt forhold til dataspill.

Digitale Liv

Skrivekonkurranse om dataspill for Fritt Ord, hvor jeg blant annet arrangerte og ledet flere diskusjonspaneler. Skrivekonkurransen resulterte til slutt i boken «Spillmagi» på Frekk Forlag.


Trenger du spillkompetanse?

Martin Bergesen

Jeg har jobbet med dataspill i en årrekke, fra arkadehall på starten av 00-tallet til faste spalter, reportasjer og videoinnhold for medier som PressFire, Kontekst og Dagbladet.

I 2018 slapp jeg boken Alle kan spille.

For oppdragsgivere som Fritt Ord, Norsk Nasjonalbiblioteket, Journalistlag og Medietilsynet har jeg skrevet rapporter og essays, holdt kurs, foredrag og diskusjonspaneler.

Jeg tilbyr:

  • Diskusjonspaneler og scenesamtaler

  • Kurs og foredrag

  • Redaksjonelle tekster og videoer

  • Konsulenttjenester


Utvalgte artikler

Dataspill var skeive fra dag én (2022)

En kort gjennomgang av den skeive spillhistorien i anledning Pride.

Hva sier andres eiendeler om deg? (2022)

Unpacking er et unikt spill hvor et ungt liv skildres gjennom flytteesker.

Spilltrøbbel (2017)

En omfattende gjennomgang av spørsmålet om problemspilling og spillavhengighet, bestilt av Medietilsynet.

Monstersuksessen (2016)

Dagbladet Magasinet-sak om den dypt personlige historien bak Pokemon, spillserien som tok hele verden på senga da den tok steget over fra Nintendo-konsoller til mobiltelefoner.

Interaktivt teater (2014)

Det interaktive teaterkompaniet Punchdrunk lar seg inspirerere av dataspill. Jeg besøkte oppsetningen The Drowned Man for PressFire.

Joakim vil lage spill (2012)

Reportasje for PressFire og Dagbladet Fredag om NM i spilldesign, sett fra én ung manns ståsted. Denne ble også en kort dokumentarfilm.

Virkelighetsflukten (2015)

Et personlig essay om mobbing og dataspill som fikk mye respons både da det sto på trykk over fire sider i Dagbladet og senere i VGs Familieklubben, hvor teksten nådde over 300.000 lesere. Også trykket i antologien Spillmagi i 2017.

En byggeprosess (2011)

Hva er dette nye «Minecraft»-fenomenet alle prater om? Kommentar for Dagbladet.

Oppspilt (2014)

Hovedsak i Dagbladet Magasinet om spillpåvirkning. Jeg snakker med barn og foreldre, men også forskerne som opplever at konklusjonene deres på dette feltet vris ut av alle proporsjoner i media.

Alene hjemme (2016)

Ideer-sak i Dagbladet om hvordan Gone Home lar spilleren grave frem historien som en arkeolog.